OBSAH
- Stvrzenka pro klienta
- Odeslání vyúčtování klientovi
- Zadání příjmové platby
- Uzavření měsíce
- Načtení plateb ze souboru
Vyúčtování je nástroj, který umožňuje vyúčtovat klientům poskytované služby.
Stvrzenka pro klienta
V ORIONu jste pro klienta vystavovali pokladní doklad. V CYGNUS 2 je tento doklad nahrazen stvrzenkou, která má stejnou funkci.
Pokud chcete klientovi stvrzenku vystavit, pak ve Vyúčtování klikněte na Tisknout a vyberte Vyúčtování pro klienta za měsíc hotově.
Vyberte Období, Poskytovanou službu a klienta, pro kterého stvrzenku chcete vystavit a stiskněte Další.
Zobrazenou stvrzenku můžete exportovat nebo vytisknout.
Odeslání vyúčtování klientovi
Pokud chcete klientovi zaslat vyúčtování služeb elektronicky, klikněte na Operace a zvolte Odesílání vyúčtování.
Nyní zvolte Období, za které chcete vyúčtování poslat a klikněte na Odeslat vyúčtování.
Abyste klientovi mohli vyúčtování elektronicky odeslat, musí mít na kartě nastavené (Karta klienta > Vyúčtování > Nastavení > Údaje pro příchozí platby > Opravit) elektronické převzetí vyúčtování a email, na který se má vyúčtování odesílat.
Zadání příjmové platby
Pokud chcete zadat příjmovou platbu, klikněte na Operace a zvolte Platby.
V okně Platby klikněte na Přidat a vyberte Příjmový doklad.
Zatrhněte klienta, kterému chcete zadat platbu. Zkontrolujte částku a klikněte na Další.
Nyní vyberte Datum a Způsob platby popř. doplňte chtěné rozšiřující informace (Hromadný text, Přijato od). Zadání platby dokončete stiskem OK.
Alternativami pro zadání příjmové platby jsou Platby klienta (pravé tlačítko myši v políčku Platby u vybraného klienta > Zobrazit detail > Přidat > Příjmový doklad) nebo Karta klienta (Karta klienta > Vyúčtování > Platby > Přidat > Příjmový doklad).
Uzavření měsíce
Aby Vyúčtování fungovalo tak jak má, nezapomeňte vždy na konci aktuálního měsíce provést jeho uzavření.
Samotné uzavření provedete následovně. V pravém horním rohu vyberte požadovaný měsíc, klikněte na Operace a zvolte Uzavřít měsíc.
Uzavřený měsíc můžete samozřejmě v případě potřeby zase otevřít, a to pomocí Otevřít měsíc.
Načtení plateb ze souboru
Aby se platby ze souboru spárovaly s klienty, musí mít daní klienti, na jejich kartách, zadané variabilní symboly, pod kterými platby přicházejí.
Zadání variabilního symbolu klientovi
Otevřete kartu klienta a vyberte položku Vyúčtování. Klikněte na Nastavení a u Údaje pro příchozí platby zvolte Opravit.
Vyplňte variabilní symbol klienta (VS/SS) a uložte pomocí OK.
Načtení plateb ze souboru
Soubor s platbami musí být ve formátu GPC dle specifikace ABO.
Načtení plateb ze souboru začněte spuštění nástroje Načíst platby ze souboru (Klienti > Hromadné operace).
Nyní vyberte soubor GPC, ve kterém jsou platby zaneseny a klikněte na Otevřít.
V okně Náhled plateb ze souboru zvolte Do vyúčtování.
Nechtěné platby odstraňte pomocí Vyřadit platbu.
Pokud se některá z plateb nespárovala s klientem (chybí zelená fajfka), označte ji a klikněte na Opravit.
Vyhledej a vyberte správného klienta a zvolte Další.
V Opravit přiřazené platby zatrhněte položky, které mají být platbou uhrazeny. Hodnota Rozdíl, ve spodní části okna, by měla být nulová. Pokud není, klikněte v části Přiřazení plateb pravým tlačítkem myši a vyberte Rozpočítat přijatou částku. Jakmile je Rozdíl roven nule, zvolte OK.
Nyní už jen klikněte na Další, případně upravte Datum, Číslo dokladu, Hromadný text a potvrďte pomocí OK.
Pokud potřebujete, přehled zpracovaných plateb si vytiskněte pomocí Tisk/Rychlý tisk.